26 Aralık 2015 Cumartesi

Geri Dönüş / Namık Kemal-Cezmi Kitap Yorumu


   Merhaba -,* Umarım hepiniz iyisinizdir. Uzun zamandır bloğa yeni yazı girmemiştim. Yer yer tembellikten yer yer de zamansızlıktan. Bu günlerde ise acayip mutluyum. ( Allah bozmasın. Tü tü Maşallah.) ^.^ Umarım sizin de hayatınızda her şey yolundadır. Çok fazla uzatmadan en son bitirdiğim kitabın yorumuna geçmek istiyorum.
   Cezmi bizim edebiyat dersinde bu dönem sorumlu olduğumuz kitaptı. Yakın zamanda sınavına gireceğiz. İlk etapta ya biz sayısalcıyız ne sınavı modlarına girsemde bu kitabı okuduktan sonra iyi ki hoca sınav yapacağız demiş de okumuşuma dönüş yaptım. :)
   İlk yüz sayfada çok fazla tarihi karakter ve bilgi verdiği için sıkılmış oflaya puflaya bu ne biçim işkence be diyerek okumuştum. Ama sonradan kitabın dili çözüldü adeta ve garip bir merak içinde kitabı okumak için zaman oluşturmaya çalıştım. Çok fazla ısındığım bir karakter yoktu ama nefret de etmedim.İyi ve kötü olanları objektif bir şekilde değerlendirebileceğimiz bir kitap Cezmi.
   Namık Kemal'in betimlemelerine bayıldım. Ama ne yazık ki sizlerle paylaşamayacağım çünkü kitabı il halk kütüphanesinden aldım ve geri vermek zorunda olduğum için artık benimle değil. En kısa zamanda kütüphanem için bir tane alacağım. :) Sevdiğim kitaplardan oldu Cezmi. Namık Kemal'in okuduğum ilk kitabıydı ama son olmayacağını düşünüyorum. Şimdilerde yeni tur kitabımız Kağıttan Kalpler'i okuyorum. Büyük ihtimalle Kağıttan Kalpler'in yorumuyla tekrar görüşürüz.









KONU  :
Edebî kimliği ile siyasal kimliği olumlu anlamda etkileşmiş, "vatan şairi" Namık Kemal’i pek çoğumuz edebî anlamda şiir ve piyeslerinden tanırız. Cezmi ise onun ilk kez 1880’de ilk cildi yayımlanan ancak tamamlamaya ömrünün vefa etmediği, İntibah’tan sonra yazmış ve yayımlamış olduğu ikinci romanıdır.
 Türü itibariyle tarihsel roman kategorisinde olan eser, Kırım Hanı Adil Giray’ın çevresinde dönen aşk, iktidar, entrika eksenli ilişkileri, okuyucuları hayran bırakacak bir dil ustalığıyla ele alıyor. Edebî lezzetin sahici taliplerine, hararetle tavsiye olunur. Namık Kemal, Cezmi ile tarihsel romanın ilk örneğini vermiştir.
Cezmi, tarihte gerçekten yaşamış bir kişidir. III. Mehmet dönemindeki sipahi ayaklanmasını hazırlayan başkaldırı bastırınca tabut içinde Üsküdar'a kaçarken parasını almak için uşakları tarafından öldürülen sipahi kitabı Cezmi Bey'dir.
Romanın konusunu tarihsel olaylar oluşturur. Olay, XIV. Yüzyılda Osmanlı Devleti ile İran arasındaki bir savaş sırasında geçmektedir. Romanda anlatılan savaş ve siyasalgelişmeler tarihsel gerçeklere uygundur. Osmanlı İmparatorluğu, İran Şahlığı ve Kırım Hanlığı'nın tarihsel yaşamı ele alınır.    
                   





 
Özgürlük Şarkısı Blogger Template by Ipietoon Blogger Template